Pages

Friday 15 March 2013

Modenisme dan Humanisme


Modenisme merupakan satu proses transformasi atau perubahan dalam segala aspek kehidupan masyarakat.  ia juga merupakan aliran yang terhasil daripada gerakan2 di Amerika Latin yang memperjuangkan pembebasan dan autonomi budaya baru supaya dapat membebaskan diri daripada cengkaman hagemoni kebudayaan sepanyol.  gerakan ini juga menekankan kuasa manusia mencipta, membaiki dan membentuk semula persekitaran mereka dengan bantuan sains, teknologi dan uji kaji praktikal.  

Apabila kita berbicara tentang semangat modenisasi, boleh dikatakan ia bermula semnjak era Renaissance iaitu pada abad ke-16 masihi dan pencerahannya berlaku pada abad ke-18 masihi.  Manusia,cukup berani dalam menguasai alam dan mampu serta berani melepaskan diri daripada dogma-dogma institusi agama dan menjadikan mereka memasuki era baru, era pasca Abad pertengahan iaitu era moden.

Pada tahap permulaannya, manusia cukup yakin dengan akal yang rasional dan berani menghadapi kehidupan yang nyata sehingga berlakunya pemberontakan yang dikatakan pemberontakan kretif dalam dunia seni.  tahap kedua, bermulanya dengan rovolusi perancis dan kekacauan sehingga berlaku kelunturan ikatan sosial, keruntuhan pada keyakinan tradisional dan agama.  Manakala tahap ketiga pula, ia bermula semasa berlaku proses modenisasi global dan kebudayaan dunia moden secara universal sehinggakan berlakunya masalah pada keamanan dunia sejagat.

Humanisme, setelah kita melakukan sedikit perbincangan dengan apa yang dikatakan dengan modenisme, ayuhlah kita "berdecok" sedikit dengan apa yang dikatakan dengan humanisme pula.  
dari segi takrifnya, fahaman humanisme menganggap manusia adalah pusat segala-galanya dan manusia itulah tuhan yang maha agong.  dialah yang menentukan hukum-hakam.  soalnya ialah: bagaimanakah ideologi "humanisme" ini digunakan   untuk memporak perandakan masyarakat????

fahaman ini mempunyai sifat2 tertentu seperti: 

1. percampuran bebas

antara lelaki dan perempuan tanpa sekatandan gilakkan atas dasar tidak ada bezanya antara lelaki dan perempuan dari segi hak asasi dan tanggunggjawab.  islam mengiktiraf hak yang sama bagi lelaki dan perempuan tetapi tanggungjawab mereka adalah berlainan atau berbeza mengikut kemampuan dan fisiologi.  lelaki dan perempuan merupakan satu pasangan yang komplimentary yang saling memerlukan  tetapi bukan untuk menjadi persaingan dalam bidang tugas.

humanisme berusaha untuk menghapuskan halangan tabii antara lelaki dan perempuan seperti rasa malu (haya') kerana mereka menyatakan perasaan malu itu adalah satu sifat negatif dan warisan drp masyarakat purba..katanyalah.... kerana mereka menyatakan bahawa manusia adalah sejenis haiwan, maka kalau diikutkan dengan tabii haiwan perasaan malu perlu dihapuskan.

dalam islam sifat malu itu dianjurkan , menurut hadis Rasulullah s.a.w. "merasa malu itu adalah sebahagian daripada iman".  berbalik kepada humanisme, mereka ingin menghapuskan perasaan malu itu secara total supaya manusia melanggar syariat Allah. 

2. penggunaan istilah yang mengelirukan



antaranya "unisek" yang dipopularkan di kedai gunting rambut untuk lelaki dan wanita di tempat yang sama.
istilah "gay" yang digunakan untuk kumpulan yang melakukan hubungan sejenis (homoseks) yang dilarang oleh hukum islam.  akan tetapi dalam kamus istilah "gay" bermaksud peramah, liberal, senang bercampur iaitu orang yang bersifat baik.  media massa illuminati mengaitkan istilah ini dengan homoseks bertujuan untuk memporak perandakan nilai murni dan agama. 

istilah "chairman" yang lazimnya digunakan untuk individu yang mempengerusikan majlis, tetapi istilah ini dibantah oleh pembebasan (emansipasi) wanita barat sekular moden kerana dikatakan memperkecilkan peranan wanita  oleh itu istilah itu di tukar menjadi "chairperson".

3. penukaran peranan lelaki dan perempuan

penukaran peranan ini sebenarnya telah menggalakkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.  siapa yang mencetuskan idea ini????    pertubuhan "illuminati" iaitu musuh islam telah mencetuskan idea ini denganmenyatakan bahawa wanita yang berharga ialah wanita yang mampu memberi perkhidmatan kepada masyarakat di luar rumah, dimana kerjanya diberi nilai dalam bentuk gaji atau pengiktirafan.  malah bagi mengurangkan penduduk dunia ahli illuminati ini melakukan agenda sulit dengan menyatakan dunia pada masa kini kekurangan sumber makanan dan Lenin seorang ketua komunis yahudi di Rusia pernah berkata "remaja yang tidak berakhlak ialah remaja yang terbaikbagi gerakan revolusi".

pada hakikatnya dunia tidak mengalami kesempitan ruang kerana banyak tempat yang masih belum mencukupi penduduknya seperti Siberia, canada, amerika utara, monggolia, kalimantan, borneodan di benua australia.  seperti kita ketahui, kurniaan Allah melimpah-limpah kepada hambaNya. jadi siapakh mereka untuk menghadkan bilangan penduduk dunia???

4.  gerakan pembebasan wanita

gerakan pembebasan wanita ini adalah tidak lain daripada bertujuan untuk membebaskan diri daripada peraturan nilai agama.  malah mereka semakin gigih menyokong gerakan homosek dan lesbian atas dasar  "hak asasi manusia".  mereka menganggap perkahwinan ini adalah adat resam manusia purba.  

Dalam satu seminar yang dianjurkan oleh "gerakan perkahwinan poligami" seorang ibu tunggal telah bangkit menyokong poligami dengan menyatakan " saya rela menjadi isteri yang ke-11 kerana sekurang-kurangnya saya ada seorang lelaki bertanggunggjawab untuk keselamtan saya. pada hari, malam dan siang".

di AS ker rogol meningkat ke 821 kes setiap hari (1974M).  pada setiap 26 minit seorang telah dibunuh tanpa hak (1974M), ibu-ibu tunggal telah dilaporkan ada yang merasa ketakutan.  begi mengelakkan perkara ini berlaku mereka telah cuba melakukan beberapa cara seperti meltakkan kasut lelaki di depan pintu rumah dan meletak "dummy" (patung) lelaki di sebelah pemandu apabila ibu tunggal sedang memandu pada mala hari.  pihak illuminati menggunakan isu kezaliman atas wanita bukannya atas tujuan kasihankan mereka tetapi utnuk mengambil kesempatan bagi tujuan yang merugikan kesemua golongan.

5. kaunseling berkelompok


kaunseling ini kononya untuk membuang perasaan malu, peserta lelaki dan perempuan berjumlah 7 ke 8 orang didudukkan bercampur dalam satu kelompok. setiap daripada mereka menceritakan permasalahan yang dihadapi dan seorang pengawas akan memantau sesi keunseling ini kononnya perbincangan untuk menyelesaikan permsalahan.   walhal perbincangan ini adalah untuk membuang perasaan malu sesama mereka agar mereka dapat disamarata atau diregularkan mengikut kehendak majoriti.  cara ini sahnya telah melanggar garis panduan syariat kerana pertamanya telah bercampur beabs antara lelaki dan perempuan, masalah peribadi juga di beritahu.  kita sedia maklum bahawa sesetenga masalah tidak boleh didedahkan kepada mahram supaya tidak menjadi buah mulut kepada orang lain. sesi ini juga diwujudkan satu permainan bagi menghilangkan kepuasan, dimana mereka ini dicampurkan, tangan diikat dan mata ditutup dan diarahkan merasa seseorang melalui rabaan kononnya untu mengenali kawan-kawan yang satu kumpulan.

6.  pendidikan seks


pendidikan seks sebenarnya boleh disalahgunakan khasnya jika organisasi yang menganjurkannya tidak mengiktiraf adanya Tuhan Yang Esa, adanya Rasul, dan adanya Hari Kiamat.  jika sistem yang menganjurkan pendidikan seks itu berdasarkan ideologi sekularisme, lama kelamaan pendidikan seks itu akan menuju kepada konsep "menghormati semua pendirian berkenaan seks".   dalam pengajian perundangan islam di dalam kitab Fiqah di bab pertama membahaskan tajuk Taharah berkaitan dengan kesucian air dan perkahwinan. ia merangkumi pendidikan seks yang berpaksikan Tauhid.  

manakala dalam bab perkahwinan ia membahaskan batas2 percampuran antara lelaki dan perempuan.  Inilah pendidikan seks yang terselamat dari sebarang penyelewengan.  masalahnya ialah ramai remaja islam tidak terdedah dengan cukup ajaran-ajaran islam berkenaan.  sebaliknya serangan dalam bentuk ideologi dan intelek  tiba bertubi-tubi untuk memberi kesan yang buruk kepada kelakuan remaja.

Sweden telah memulakan pendidikan seks  pada tahun 1940 yang bermula daripada panduan2 bagi pendidikan moral.  akan tetapi setelah tahun 1956 banyak cara pendidikan menceroboh panduan2 tersebut yang mengakibatkan  pengamalan sistem pendidikan sekularisme yang mana amalan2 seks yang ganjil turut disyorkan diajar sebagai kaedah yang direstui oleh undang2 negara untuk memenuhi kemahuan seks.

menurut nilai2 "pluralistik" mereka menganggap bahawa seks di luar nikah tidak mengapa kerana " kita perlu menghormati semua pendapat". akibat daripada program tersebut kes2 penyakit kelamin di kalang remaja telah meningkat kepada yang tertinggi jika dibandingkan dengan negara2 "maju" yang lain di barat, iaitu 24000 kes pada 1964 bagi remaja (wanita) berumur 15-19 tahun.  pembunuhan diri juga telah meningkat di Sweden  ( America's Sex Education Furor' oleh Broadin).

perbandingan seperti ini tidak kena pada tempatnya kerana yang penting disini ialah sikap tenaga pengajar, kanak2 yang menerima maklumat dan buku2 rujukan mereka . jika tenaga pengajr bersifat sekular, curang ateis, atau agnostik dia akan memberi maklumat dalam acuan sekular.  tambahan pula golongan remaja belum lagi mempunyai akhlak yang mantap, mereka mudah dipengaruhi dengan anasir2 yang tidak sihat.

sumber:  Dinamika Sains Pemikiran dan Etika
editor:     Dr. Mohd Zailani bin Mohd Yusuff dan Dr. Rosnaaini binti Hamid (2012).

No comments:

Post a Comment