Pages

Monday 30 April 2012

kenapa BERSIH??


kenapa perlunya perhimpunan bersih?? ia merupakan satu persoalan yang kita perlu menjawab di atas satu kapasiti yg relevan.. 

salahkah kita melakukan perhimpunan??
menurut bahagian 2, perkara 10 (a)(b)(C): sebagai rakyat malaysia, menerangkan kepada kita bahawa kita diberi kebebasan untuk bersuara, berhimpun secara aman tanpa adanya senjata dan membentuk persatuan.  benda ni kan gua dah ckap berulang kali, perhimpunan ini xde yg salahnya.

kenapa tidak pada saluran yang betul??
sebelum ini sdah byak saluran yang sesuai dilakukan, dan sdah pelbagai inisiatif sdah dilakukan namun masih terdapat penyelewengan terhadap tuntutan BERSIH.. dan masih berlakunya penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan.

dengan ni gua mengambil contoh di mesir 3 tahun sebelum kejatuhan mubarak, kehidupan rakyat mesir dikatakan pada waktu itu sngguh daif dan memilukan.  pada masa itu kerajaan mesir tdak bgitu mnghraukan msalah rakyatnya kerana mubarak tidak perlu menghadapi apa2 pilihan raya dengan adanya masalah.

pada masa tersebut plihanraya yang diadakan pnuh dengan penipuan dan rasuah.  mudahnya apabila berlakunya gejala rasuah dan penipuan maka jelaslah bahawa demokrasi tersebut tidak berjalan dengan jayanya.

berbalik kepada negara kita  malaysia, salah satu tuntutan BERSIH adalah untuk menghapus senarai pengundi hantu dari daftar pemilih yang sebanyak berpuluh ribu, dengan pengundi hantu ini, pihak kerajaan yang telah sedia ada ini boleh menang dengan mudah setiap plihanraya yang dijalankan dengan majoriti 2/3.  jika pengundi hantu ini tidak dibuang pada jun 2012 ini, kerajaan sekarang tetap akan menang majoriti di parlimen.. dan ini merupakan satu perkara yang tidak atau sgt tidak adil.

dengan kemenangan ini, sesebuah kerajaan tersebut bebas untuk: 
  1. menaikkan harga mnyak
  2. menaik kadar tol
  3. memberi kontrak jutaan ringgt kpda kroni dan anak branak cth NFC
  4. kena GST( untuk pngetahuan GST sdah pom dilaksanakn tp x d war-warkn) dan cukai yg mlampau dan bkal mmbebankan rakyat.
  5. tindas, pukul n tangkap rkyat ssuka hti cth: bersih 3.0
  6. naik hrga barang dll lg
pendek kto gak sek dio bebaslah nok wt gapo pom termasuklah pada kekayaan negara, 
pah kita nok wt rano? nk wt ranonya sbb kta pakoh pas/pakatan doh sek hantu ni tlong namboh untuk pakoh glain, xde nok taha kito pom..berat nanang.

kita terpaksa menerima hakikat bahawa sistem pilihanraya kita sememangnya sudah berada di tahap yang kritikal, dan perkara yang paling menyedihkan gua sebagai seorang anak muda yang baru nak mengenal dunia ialah terhadap PENDEDAHAN pengerusi dan timbalan pengerusi SPR BAHAWA MEREKA MERUPAKAN AHLI KEPADA PARTI POLITIK YANG MEMERINTAH SEKARANG.

SERIUS BEB, BGAIMANA KITA HNDAK BERDEPAN DENGAN PILIHANRAYA SEKIRANYA PENGADIL SENDIRI PUN DIRAGUI KREDIBILITINYA? SIMPLE JE UNTUK KTA MEMAHAMINYA BOLEHKAH KITA TERIMA JIKA PERLAWANAN BOLA YG KITA HADAPI PENGADILNYA KERAP MEMBERI SEPAKAN PERCUMA KEPADA PIHAK LAWAN??

oleh itu tuntutan bersih harus dipenuhi sebelum p/raya umum dijalankan..penting

No comments:

Post a Comment